Přijďte s předstihem a dejte si s námi ranní kávu!
V roce 2009 ve společnosti Google zjistili, že dovedou předvídat průběh chřipkové epidemie podle toho, co lidé právě vyhledávají. Nešlo však o hledání slova „chřipka“, ale o kombinaci většího množství výrazů, které s nemocí zdánlivě nijak nesouvisejí. Funguje to dodnes, a výborně; nikdo ale neví, proč. Platí to obecněji: v datech jsou ukryty informace, o nichž netušíme, že tam jsou a když je objevíme, nedovedeme pochopit, jak je možné, že fungují. Éra datové vědy a datových technologií začíná právě teď a může změnit svět zásadním způsobem.
Petr Koubský
Vedoucí rubriky Věda a technologie
Dlouhá léta vedl známé Softwarové noviny, v anketě Křišťálová Lupa se stal Osobností roku. Byl editorem a spoluvydavatelem magazínu 067. Moderuje odborné konference. Učil na VŠE a na FF UK, vedl také vzdělávací instituci iCollege. V Deníku N je vedoucím rubriky Věda a technologie.
Správné uchopení Big Dat se do budoucna ukazuje být klíčem k úspěchu v mnoha oblastech. Zakládními otázkami však je, zda a do jaké míry si mohou jednotlivé subjekty práva k Big Data nárokovat. Kdo vlastně je jejich majitelem? Jak se postavit k jejich právní ochraně – je analýza Big Dat jejich užitím? Co s osobními údaji, které jsou součástí Big Dat? Nemůže být odmítnutí přístupu k Big Data považováno za zneužití dominantního postavení? A mají význam také v rámci korporátních transakci? I na tyto otázky je třeba nalézt odpověď, abychom byli schopni posoudit skutečnou hodnotu Big Data.
Pavel Hejl
Advokát
Bird & Bird, s.r.o. advokátní kancelář
Pavel Hejl je právník advokátní kanceláře Bird & Bird, s.r.o. Specializuje se na oblast duševního vlastnictví, informačních technologií a telekomunikací. Rovněž má zkušenosti z oblasti insolvenčního práva a ochrany hospodářské soutěže. Do Bird & Bird přišel z firmy Weinhold Legal. Vedle právní praxe působil pět let jako vývojář IT systémů, mj. se podílel na informačním systému Nejvyššího soudu. Je absolventem Právnické fakulty UK a Fakulty informatiky a statistiky VŠE.
V internetových firmách jsme obklopeni velkým množstvím dat z různých zdrojů a nástrojů – data o uživatelích, z reklamních systémů, obchodních systémů atp. Datoví specialisté a analytici se snaží posbíraná data transformovat, propojit s dalšími daty a vizualizovat tak, aby z nich dostali zajímavé informace, které mohou pomoci jejich společnosti v konkurenčním boji. Pokud se podaří tento proces, tak přichází další a mnohdy složitější výzva – dostat získané informace do rozhodovacích procesů. I v ČR je řada firem, kterým se to povedlo, jiné se o to snaží. V roce 2009 jsme proto v Seznamu implementovali cloudový nástroj GoodData. Podíváme se na to, jak se nám to daří.
Michal Buzek
Head Of Business Intelligence
V oblasti internetu se pohybuje od roku 2007, kdy ukončil studium ekonomie a nastoupil jako analytik obchodu do společnosti Seznam.cz. V roce 2010 se stal vedoucím analytického oddělení, které zajišťuje obchodní analýzy, výzkum trhu, měření služeb Seznamu v NetMonitoru a nástrojích webové analytiky. Předsedá kategorizační komisi SPIRu.
Se stále narůstajícími objemy dat uložených na firemních serverech se potýkáme s mnoha potížemi. Především získávání informací je komplikované a často zdlouhavé. A jsou využívána opravdu všechna data, tak, jak by být mohla?
Exalytics In-Memory Machine je extrémně výkonný server, který dokáže vaše data zpracovat ve zlomku vteřiny. Ve spojení s kvalitním Business Intelligence softwarem dokáže vybrat ta relevantní, zpracovat prediktivní analýzy a vytěžovat dokonce i data nestrukturovaná.Tedy třeba ty z call center, sociálních sítí a dalších zdrojů.
Informace získané z vašich dat tak dostanou zcela nový rozměr využitelný pro váš business.
Vladimír Turek
Finance Division Head
Po absolvování VŠE pracoval jako systémový programátor na UNIX operačních systémech. Od roku 1991 pracoval v několika tuzemských i zahraničních bankách, kde se zabýval zejména vývojem a podporou core banking a wealth creation aplikací, zaváděním CRM a datových skladů. V současné době má ve společnosti PONTECH s.r.o. na starosti rozvoj finanční divize. Hlavními tématy, kterými se tato divize zabývá, jsou In-Memory Computing a programy pro provádění finančních analýz firem a organizací. Velkou příležitost vidí také ve vytěžování a zpracovávání nestrukturovaných dat z různých zdrojů.
Jak zkoušíme s poměrně velkými daty pracovat v redakci Hospodářských novin a na jaké problémy při tom narážíme. Ukážeme si několik příkladů z praxe a pokusíme se z nich vyvodit obecnější závěry, které by se mohly hodit i vám.
Jan Boček
Datový novinář
Jan Boček je novinář na volné noze, aktuálně objevuje datovou žurnalistiku na webu IHNED.cz a edituje články v časopisu Computer. Vystudoval informatiku, žurnalistiku a politologii na Masarykově univerzitě v Brně. Spoluzakládal sevrer Žít Brno.
Petr Kočí
Datový novinář
Spolupracuje na projektech datové žurnalistiky pro Český rozhlas. Před tím se věnoval datové žurnalistice v Hospodářských novinách. O médiích a technologiích psal např. na server Lupa.cz, do časopisů Respekt či Strategie. V letech 1997 - 2004 redaktor a editor v Lidových novinách, 2004 - 2006 v Nedělním světě, 2006 - 2009 reportér v Týdnu. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na FSV UK.