Ohlédnutí za IAC: Zpravodajské weby počítají první tisícovky předplatitelů

Placený zpravodajský obsah si pomalu začíná budovat pozici na českém internetu, naznačila diskuse na Internet Advertising Conference.

Některé tuzemské zpravodajské servery už registrují tisícovky předplatitelů digitálního obsahu, další provozovatelé se do segmentu placených webů chystají. Jak vyplynulo z diskuse na internetové konferenci Internet Advertising Conference (IAC) 2019, na českém internetu je už možné počítat předplatitele zpravodajského obsahu v řádech tisíců až desetitisíců.

Podle Martina Malého, zástupce šéfredaktora iHned.cz z mediální společnosti Economia, se počet předplatitelů na webu Hospodářských novin dále zvyšuje a v současnosti se blíží hranici 13 tisíc předplatitelů. Economia uvedla novou verzi placeného webu iHned.cz loni v květnu. „Nejlépe se prodává kvalitní obsah – rozhovory, analýzy, dlouhé komentáře, tedy nadčasový obsah. Označujeme ho jako dlouhé čtení, jde o články, které mají devět tisíc znaků a více,“ popsal posluchačům Martin Malý. Výnosy z placeného online obsahu jsou součástí dalších příjmů HN včetně tištěné reklamy, příjmů z distribuce novin, online reklamy aj., proto se ziskovost placeného online obsahu nevyhodnocuje samostatně, ale jako součást všech ostatních příjmů. Economia přitom předpokládá, že při dosažení hranice 25 tisíc předplatitelů, by se mohl podíl příjmů z obsahu a z reklamy vyrovnat.

Více než deset tisíc předplatitelů už registruje také Deník N, který na trh vstoupil teprve na podzim loňského roku. Podle ředitele Deníku N Jána Simkaniče se deník stal pro mnoho lidí „zpravodajským lovebrandem" a předplatitelská základna deníku se rozšiřuje rychleji, než se plánovalo. „Pět a půl tisíc předplatitelů jsme nabrali ještě před samotným startem Deníku N. Jestliže teď máme přes deset tisíc předplatitelů, znamená to, že v průměru nabíráme každý měsíc tisícovku předplatitelů. Teď jich máme celkem tolik, kolik jsme jich měli podle plánu mít v září 2020. Skepse, že lidé nebudou ochotni za obsah na webu platit, se nepotvrdila,“ popsal Simkanič. Domnívá se zároveň, že stávající společenská situace napomáhá podpoře nezávislých médií. Za klíčovou také označuje vazbu mezi redaktory a čtenáři, která je podle jeho slov transparentní a přímá. Tak zvaný break even (bod zvratu, při kterém nevzniká ani zisk, ani ztráta) by měl u Deníku N nastat při velikosti 18 tisíc předplatitelů. Protože Deník N ale stále nabírá nové redaktory, posune se tato hranice asi na 20 tisíc předplatitelů.

Celý článek si můžete přečíst na webu MediaGuru.

Partneři TUESDAY Business Network

  • Produkce