Z beletrie toho pro copywriting dokážete pochytit mnohem víc než z příruček pro copywritery, říká Daniel Krásný (Socialsharks). Vnímejte první a poslední věty výborných románů.
👉 první věta románu je jako reklamní slogan, který má za cíl zaseknout do vás cepín a nepustit, prostě chcete vědět víc – je nejvíc podobná reklamnímu sloganu
👉 poslední věta zase nese atmosféru, která ve vás zůstane, je to to, co si člověk z textu odnáší sebou
A pár ještě tipů pro každodenní psaní:
👉 najděte si svá parazitní slova, která vůbec není třeba používat
👉 není zapotřebí vzletných souvětí, jednoduché věty prospívají tempu
👉 změňte si font a třeba pak najdete něco, co v textu nesedí
👉 otevřete si text v telefonu, ať ho vidíte v jiném uspořádání
Typy titulků podle Lucie Hrdinové (WPP Media):
🔵 apel na zvědavost – vytváří mezeru mezi tím, co čtenář ví, a mezi tím, co vědět chce, čtenář chce další informace (A dad dressed as Darth Vader to wake up his son. The kid´s reaction in pure ´Star Wars´)
🔵 strach z promeškání – vyvolává ve čtenáři pocit, že je jediný, kdo něco neví (Tohle by o vitamínu D měl vědět každý! Víte to vy?)
🔵 efekt Zeigarnikové – neúplné informace přitahují výrazně víc pozornosti než kompletní sdělení (10 vět, které říkáte svému dítěti každý den – a ani netušíte, co v něm zanechávají)
🔵 autorita & odbornost – zvyšuje zájem a je důvěryhodnější (Jak se starat po padesátce o srdce: Pravidelný pohyb je důležitější než kdy dřív, radí kardiochirurg Pirk)
🔵 teorie reaktance – vzbuzuje zvědavost a touhu po informacích (Děláte to špatně! Jak se konečně opravdu naučit anglickou gramatiku)
🔵čtení z nenávisti – obsah čtenáře štve, rozčiluje, nesouhlasí s ním, ale jde si ho dobrovolně přečíst (Miliardáři povolili prokopat v dominantě Salcburku soukromý tunel. Lidé zuří)
6 principů krizové komunikace, které fungují v každodenní praxi, podle Šárky Hamanové (A+Manual):
💡reagujte – ticho je nejhorší reakce
💡přijměte odpovědnost – nemá smysl se hádat a přesvědčovat zákazníka, lepší je se omluvit
💡mluvte pravdu, i když nevíte všechno – lidi odpustí chybu, ne mlžení
💡ukažte empatii – mluvte jako lidi
💡nabídněte řešení a zkuste překonat očekávání – stačí malá kompenzace
💡sledujte, jak to dopadlo – dejte vědět, že je problém vyřešený
Proč na některém webu lehce kloužete a najednou máte doma tři balíčky, které jste ani nechtěli, a proč na jiném se třikrát zaseknete a říkáte si, proč jste sem vůbec lezli? Můžou za to třecí plochy, především strach, předsudky, složitosti na cestě, cena, nejasnost, obava z velkého kroku, říká Bára Hlavicová (Komuniké)
A jak tyhle třecí plochy třeba odstranit?
💡strach – vyzkoušení zdarma bez nutnosti zadávat kartu
💡předsudky – srovnání s naprosto běžnou záležitostí
💡složitosti – online objednání místo telefonátu
💡cena – rozložení platby na splátky, vyzkoušení zdarma
💡nejasnost – detaily v textu nebo na fotkách
💡velký krok – možnost konfigurace, testovací jízdy, nezávazné poptávky
Super parťákem při psaní může být AI, je ale třeba investovat čas do přípravy práce s ní, vytvořit si s ní systém spolupráce, ne zbytečně ztrácet čas s každým promptem. Jak na to popisuje Martin Kavka (Newslettery):
🔵analýza: style guide z 20 vzorků vašeho psaní
🔵pravidla: pořadí důležitosti
🔵otázky: sada otázek před každým textem
🔵učení: na stávajících textech
🔵test: pravidelná kontrola originality
Důležitá je i síla protipříkladů, je třeba AI říkat i to, co dělat nemá, a nedávat jí protichůdné pokyny.
AI Overviews trápí nejen copywritery. V současné době se ve vyhledávání na Googlu zobrazují na cca 20 % slov na prvním místě a většinou odkazují na 3 zdroje. Nejčastěji se zobrazují v segmentech zdraví a finance, největší nárůst za poslední měsíc je v oblastí technologií, říká Tomáš Novák (Marketing Miner).
A jak dostat svůj web do AI Overviews?
👉 mít vaši značku na Wikipedii, která je nejčastějším zdrojem AIO
👉 najít v AIO zahraniční zdroje a zkusit je nahradit
👉 najít weby, které se v AIO zobrazují na vaše důležitá klíčová slova, a na nich získat zmínku nebo odkaz
👉 vyfiltrovat klíčová slova, na která se v AIO zobrazují vaši konkurenti, ale vy ne, a napsat na ně obsah s využitím struktury AIO
Víc super tipů pro své psaní můžete získat ze záznamu konference.