Tato akce již proběhla. Podívejte se na připravované akce.

Program

Program

9:00 - 9:15

Úvodní přivítání

Petr Koubský Petr Koubský

Nový deník

Petr Koubský

Vystudoval VŠCHT v Praze. Pracoval jako programátor, v letech 1990 – 2007 byl odborným novinářem zaměřeným na IT. Řídil časopisy Softwarové noviny a Inside. Od roku 2008 působí jako analytik a konzultant na volné noze. Externě přednáší na katedře informačních technologií pražské Vysoké školy ekonomické. Mezi jeho odborné zájmy patří sociologie a ekonomie informatiky, bezpečnost a mobilní technologie.

Ján Simkanič Ján Simkanič

Ředitel

Nový deník

Ján Simkanič

Novinář a vydavatel. Do roku 2018 působil 18 let ve společnosti Internet Info, z toho 12 let byl jejím výkonným ředitelem. V letech 2008 - 2018 stál v čele Sdružení pro internetový rozvoj. V tuto chvíli připravuje spuštění nového deníku ve spolupráci se slovenským Denníkem N. Příležitostně se věnuje moderování (např. dlouhodobě moderoval vyhlášení ankety Křišťálová Lupa), psaní (blog Simindr.cz, knihy České nesvědomí, Přelud svobody nebo Mé dětství v socialismu) a olejomalbě.

9:20 - 10:00

Propaganda

Propaganda je pokus nějaké autority, například státní, stranické, církevní přesvědčit o něčem co největší počet lidí, jimž se říká cíl. Propaganda se opírá o čtyři pilíře, využívá velký počet nástrojů, v současnosti internet a Facebook. Lze ji chápat jako druh učení. K povolnosti dokáže přimět velké lidské skupiny.

František Koukolík František Koukolík

Primář emeritus

Thomayerova nemocnice, Oddělení patologie a molekulární medicíny

František Koukolík

MUDr. František Koukolík, DrSc., FCMA je český neuropatolog, spisovatel a publicista věnující se zejména popularizaci svého oboru. Vystudoval Fakultu všeobecného lékařství Univerzity Karlovy v Praze, specializace patologická anatomie a neuropatologie. Zaměřil se na neurodegenerativní choroby mozku. Od roku 1983 je primářem patologie Thomayerovy nemocnice v Praze, od roku 2013 emeritus. Věnuje se vědecké esejistice a vydal okolo sedmdesáti časopiseckých vědeckých publikací o vztahu poškození mozku a duševních funkcí. V současnosti přednáší na 3. lékařské fakultě UK v Praze a přispívá i do vysílání v Českém rozhlase a České televizi.

10:00 - 10:30

Coffee break

10:30 - 10:50

Jak se změnila média "po Facebooku"?

Před deseti lety objevili čeští novináři Facebook a zamilovali se do něj - stejně jako zbytek světa. Teď jim, nebo aspoň některým, pomalu dochází, že nejrozšířenější sociální síť na světě může být špatný sluha i špatný pán. Prozradí o nich to, co čtenáři ani nechtěli vědět.

Jindřich Šídlo Jindřich Šídlo

Šéfreportér

Seznam.cz

Jindřich Šídlo

V médiích se pohybuje od roku 1992. 9 let byl reportérem v Respektu,  4 roky v Mladé frontě DNES a 1,5 roku vedl domácí zpravodajství v České televizi. Od roku 2010 do roku 2016 pracoval jako komentátor v Hospodářských novinách. V loňském roce pomáhal s rozjezdem Seznam zpráv, kde nyní působí jako šéfreportér. Je držitelem Peroutkovy ceny a Novinářské ceny. Ženatý otec 3 dcer.

10:55 - 11:15

Falešné zprávy na internetu

Po amerických volbách se ukázalo, jak se během kampaně šířily falešné zprávy. Důvodem byla propaganda, potvrzující zkreslení, sociální bubliny i snadný zisk. Chtěl bych ukázat, že falešné zprávy jsou starší a složitější téma, než se zdá. A naznačit, jak žít v tzv. post-truth společnosti...

Pavel Kasík Pavel Kasík

Redaktor Technet.cz

MAFRA

Pavel Kasík

Vystudoval žurnalistiku a posléze Mediální studia na IKSŽ FSV UK v Praze. Zajímá se o informační technologie, angličtinu, baví ho jízda na kole a Frisbee Ultimate, rád fotografuje, píše a čte. Dlouhodobě sleduje způsoby, jakými se nakládá s vědeckými informacemi v médiích a ve společnosti. Od roku 2006 pracuje jako redaktor pro Technet.cz. Věnuje se zejména tématům jako jsou technologie, nová média, internetové společnosti a start-upy.

11:20 - 11:40

Nestalo se, ale mohlo se stát

Žijeme v informační době a poznat, které informace jsou pravdivé, a které smyšlené, je čím dál těžší. Internet a sociální sítě jsou zahlceny hoaxy a manipulacemi. Jak je poznat, jak je vyvrátit a jak bránit jejich šíření? O tom všem a něco navíc.

Jana Leitnerová Jana Leitnerová

Asistentka koordinátora projektu

HateFree

Jana Leitnerová

Od roku 2010 se věnuje marketingu, nejdříve PR, později se zaměřila na online komunikaci na sociálních sítích. Pomáhá firmám, neziskovým organizacím i jednotlivcům s prezentací na sociálních sítích, školí a přednáší o online komunikaci, bezpečnosti na sociálních sítích a o krizové komunikaci. V HateFree Culture tvoří obsah na web a sociální sítě, ověřuje a vyvrací hoaxy, školí a pomáhá organizacím s komunikací na sociálních sítích.

11:45 - 12:05

Lajkem svět nezměníš (ale bez něj taky ne)

Popularitu ve své práci považuji za nutné zlo. Nicméně se mi díky ní (a těm lajkům) podařilo změnit v Praze pár věcí k lepšímu. Poslal jsem taxikářskýho bosse do tepláků a italskýho frajírka, co okrádal turisty do kuchyně házet pizzu. Připravil jsem londýnskou společnost (která v Praze kradla) o půl milionu jen tím, že jsem jim dělal reklamu. Díky “lajkům” dělám z***y v Praze slavnějšíma a děsně mě to baví.

Janek Rubeš Janek Rubeš

Reportér

Stream.cz

Janek Rubeš

Janek je český reportér, kameraman, dokumentarista a režisér. V roce 2006 začal coby člen dua Noisebrothers natáčet první virální videa v Čechách. Je autorem několika úspěšných internetových pořadů jako například Jak na to, Život v luxusu nebo Praha vs. prachy. Jeho posledním projektem je seriál videoprůvodců po Praze pro zahraniční turisty, kde radí, jak se nenechat napálit. Časopisem Forbes byl v roce 2016 zařazen do žebříčku 30 pod 30, který označuje 30 nejtalentovanějších lidí, kteří ještě nedosáhli věku 30 let.

12:10 - 13:10

Oběd

13:10 - 13:30

Kolik sociálních sítí bylo a neuspělo a proč

Historie sociálních sítí je plná vznikajících hvězd a vyhasínajících hvězd, ale také mnoha proměn, některých marných nadějí a překvapivých úspěchů. Povídání plné hvězd na zem spadlých a žonglování s miliardami.

Daniel Dočekal Daniel Dočekal
Daniel Dočekal

Internetový publicista, co navzdory věkové kategorii ví o sociálních sítích a souvisejících tématech tolik, že by na to možná měl dostat zbrojní pas. Konzultant v marketingu, bezpečnosti, ochrany soukromí, public relations. Autor knih a tisíců článků. Provozovatel 365tipu.cz

13:35 - 13:55

Život po Facebooku

Po mém odchodu z Facebooku v Dublinu, kde jsem skoro 3 roky působil jako Client Partner, CEE a návratu do Prahy v lednu 2016 se i nadále z pozice Sales Hunter v ROI HUNTER věnuji pokročilému marketingu na Facebooku a spolupracuji s některými z největších evropských eCommerce klientů. Podělím se o zkušenosti ze života s Facebookem po Facebooku a nabídnu inspiraci každému, kdo se chce v kariéře v digitálním marketingu posunout do dalšího levelu.

Peter Podolinský Peter Podolinský

Founder / Branding and Digital

Brandclinic

Peter Podolinský

Peter Podolinský nastartoval svou kariéru v marketingu ve společnosti Procter & Gamble v roce 1995. Odsud už jeho cesty vedly do reklamních, brandingových a digitálních agentur v Praze i v Londýně (BBDO, Y&R, Lambie-Nairn, TBWA). Dělal reklamy pro klienty jako Pepsi, Česká spořitelna, či Stock Božkov. S digitální agenturou iMACHINA, kterou založil a spoluvlastnil získal shortlist v Cannes Cyberlions 2002. Z pozice brand konzultanta pomohl z londýnské brandingové agentury Lambie-Nairn lokálním agenturám uvést na trh značku O2. Je podepsán pod komunikační strategií pro Raiffeisenbank i Heineken / Krušovice. V roce 2012 založil kliniku pro značky Brandclinic, ze které v roli brand konzultanta uzdravuje značky.

14:00 - 14:20

Vzestup YouTube celebrity

Prozkoumal jsem lajky 5000 českých teenagerů a zjistil, že tradiční celebrity čeká pomalá smrt hlady. Následovalo dlouhé pátrání s cílem zjistit proč: Co je vlastně celebrita? Jakou roli ve společnosti plní? V čem je youtuber tak moc nový, jiný a lepší?

Jakub Sedláček Jakub Sedláček

Cinematographer

sadluck.com

Jakub Sedláček

Čerstvý absolvent Studií nových médií, méně čerstvý potom překladatelství a tlumočnictví na ÚTRL FF UK. Živí se natáčením videoklipů plných youtuberů a jako hudební producent popu a toho nejohavnějšího popu. Přitom ještě před pár lety jako slušný chlapec objížděl republiku s nu-metalovou kapelou. Chtěl by dělat hry, ale jelikož zatím zvládne akorát engine pro textovou adventuru, většinu času je spíš hraje a říká tomu sebevzdělávání.

14:25 - 14:45

Bubliny uvnitř Facebooku

Co mne naučila analýza 200.000 českých facebookových stránek o pestrosti českého Facebooku a našich sociálních bublinách aneb uvnitř Facebooku je ještě jeden, mnohem větší.

Josef Šlerka Josef Šlerka

Ředitel

Nadační fond nezávislé žurnalistiky

Josef Šlerka

Josef Šlerka je zběhlý divadelník, vystudovaný estetik, bývalý šéf výzkumu ve společnosti Socialbakers a nynější ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky a vedoucí Studia nových médií na Univerzitě Karlově.

14:50 - 15:20

Coffee break

15:20 - 15:40

Facebook, politici, občané: Politika v nepolitickém komunikačním prostoru

Jsou sociální sítě politickým prostorem? Jak moc slouží Facebook spojení mezi politiky a občany? Čtyři různé výzkumy uskutečněné v období mezi roky 2013 a 2015 pomohou osvětlit to, k čemu českým politikům vlastně slouží Facebook, i to, jak jsou čeští občané ochotní potkávat politiky na svých osobních profilech či se zapojovat do online politických diskuzí.

Alena Macková Alena Macková

Výzkumná pracovnice

Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií

Alena Macková

Je výzkumnou pracovnicí Institutu pro výzkum dětí, mládeže a rodiny a Mezinárodního politologického ústavu na FSS MU, kde vystudovala sociologii a politologii. Mezi její zájmy patří zejména politická komunikace, aktivismus a občanská angažovanost a jejich projevy v nových médiích. V současnosti pracuje na evropském výzkumném projektu, v jehož rámci se zabývá participací a aktivním občanstvím mladých lidí.

15:45 - 16:05

Sdílená ekonomika, gentrifikace, komodifikace a sociální sítě

Prezentace se zaměří na současné krátkodobé i dlouhodobé procesy, jež definují globalizovanou městskou společnost. Na příkladech projevů sdílené ekonomiky a gentrifikace představíme některé nezamýšlené důsledky současných projevů komodifikace bydlení i veřejného prostoru (Marcuse a Madden 2016). Zejména se pak zastavíme u konceptu "dvojí gentrifikace" a pokusíme se poukázat na to, jakou roli v tomto procesu mohou hrát informační technologie a sociální sítě. Teoreticky přitom vyjdeme z konceptu "práva na město" (Lefebvre 1993; Harvey 2008, 2012), který s bydlením ve městě nepracuje jako s komoditou, ale jako s občanských právem na proměnu města skrze změnu městské organizace.

Michal Lehečka Michal Lehečka

Sociální antropolog na FHS UK v Praze

Anthropictures

Michal Lehečka

Michal Lehečka vystudoval socio-kulturní a historickou antropologii na Fakultě humanitních studií UK v Praze. Kde v současné době působí jako doktorand a externí asistent na Katedře Obecné antropologie. Mimo akademické činnosti se dlouhodobě věnuje aplikovanému výzkumu v rámci činnosti spolku Anthropictures. Jeho výzkumné zájmy směřují do roviny distribuce prostorové moci (zejména na Panelových sídlištích) a problematiky územního rozvoje, urbanismu a projevů "práva na město".

16:10 - 16:30

Kdo na Facebooku není? Kromě mojí babičky

Kdo v roce 2017 nemá Facebook? Jasně, tak nějak intuitivně se nám na jazyk vkrade odpověď „staří lidé“. Stejně tak intuitivně ale tušíme, že to nejsou jen oni, a že i pár našich vrstevníků Facebook buď stále ještě, nebo už zase ignoruje. Co jsou zač? V čem jsou jiní, než ti, kteří Facebooku neodolali? Opravdu moje babička není na Facebooku? To jsou otázky, které mi v noci nedají spát a na které se pokusím odpovědět s pomocí MML-TGI dat.

Michal Charvát Michal Charvát

Data Manager

GroupM

Michal Charvát

Pracuje jako Data Manager v mediální skupině GroupM a působí jako člen metodologické komise SPIRu. Vystudoval management informací na VŠE. Nyní se věnuje hlavně analýze a vizualizaci dat a zkoušení nových věcí. Čím déle je na Facebooku, tím radši má Twitter. Příležitostně externě přednáší, hodně čte, málo píše.

16:35 - 16:55

Uprchlíci a nastolování agendy: Evidence z přímého měření médií

Mají média vliv na to, o jakých tématech a jak o nich přemýšlíme? Byli uprchlíci a migrace v Česku 2015 „tématem roku“ právě kvůli tomu, že média tuto agendu nastolila? A jaký vliv má na lidi reklama? O těchto věcech se často diskutuje, ale důkazy chybějí. Zkusíme nějaké ukázat. V projektu adMeter elektronicky měříme sledovanost TV, rozhlasu a internetu. Umíme vypočítat zásah panelistů konkrétními mediálními obsahy a zkoumat souvislost s jejich postoji. V příspěvku ukážeme, jak v létě 2015 souvisely postoje lidí k uprchlíkům a k migraci s tím, kolik viděli TV reportáží na toto téma. A necháme vás nakouknout i do tajů měření efektů reklamy na diváky.

Lea Michalová Lea Michalová

Výzkumnice / socioložka

MEDIAN

Lea Michalová

Lea Michalová (nar. 1992) vystudovala sociologii na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. V diplomové práci (2016) se zabývala analýzou agenda setting pomocí přímého měření v oblasti tematiky uprchlictví a migrace. Od roku 2015 působí v agentuře MEDIAN, s.r.o., kde se specializuje na sociální a politické výzkumy.

Daniel Prokop Daniel Prokop

Head of Social and Political Research

MEDIAN

Daniel Prokop

Daniel Prokop (nar. 1984) je sociolog. Vede sociální a politický výzkum v agentuře MEDIAN a působí jako výzkumník na Fakultě sociálních věd UK. Zabývá se zejména kvantitativní metodikou, výzkumem volebního chování a politických postojů. V komerční praxi pak také mediálním výzkumem a v akademické praxi výzkumem chudoby a sociálního vyloučení. Pravidelně na tato témata přispívá do českých médií.

17:00

Předpokládaný konec

17:15

Afterparty

Bezprostředně po konferenci vás zveme na afterparty do POPOCAFEPETLU v Michelské ulici.