Andrea Hurychová (WeDigital): Na YouTube kampaně se vyplatí angažovat i mikroinfluencery

Agentura WeDigital propojuje značky a influencery z YouTube nebo Instagramu. Nedávno realizovala třeba kampaň pro pivo Excelent, její zakladatelka ale působí i jako certifikovaná trenérka pro tvorbu online videí.

Andrea Hurychová se svou agenturou pracuje například pro plzeňské pivovary, kterým připravila kampaně na značky, jako je Frisco nebo Excelent. Spolupracujeme ale i s českým Google Play, platformou Letgo, dělali jsme kampaň pro Rohlík nebo firmu Avon. Pracujeme jak pro velké firmy, tak pro ty menší, jako jsou různé start-upové nebo e-commerce projekty. Firmy po nás obvykle chtějí zpracovat strategii využití videí na YouTube nebo propojení jejich příběhu s influencery, popisuje činnost agentury Hurychová.

Není už YouTube horečka pomalu za námi? Nebo bude ještě stoupat?

Rozlišovala bych mezi YouTube jako platformou a influencer marketingem jako samostatnou disciplínou. Ale podle mě není za zenitem ani jeden z těchto oborů. Třeba YouTube jako takový stále ještě progresivně roste.

Je YouTube největší sociální sítí u nás?

Není. V České republice má stále největší počet uživatelů Facebook. Obě sociální sítě se ale hodně liší svými cílovými skupinami. Většina influencerů nebo i youtuberů, se kterými pracujeme, má své cílové skupiny právě na YouTube a Instagramu. Facebook už je spíše pro starší cílovou skupinu. Hodně lidí sleduje na Facebooku příspěvky jednotlivých značek, ale nejsou na něm už influenceři jako takoví.

Je tedy pravda, že mladí opouštějí Facebook, protože jsou na něm jejich rodiče?

Ano. Většina mladých, se kterými se bavíme, sleduje primárně Instagram.

V čem se od Facebooku liší?

Instagram je hlavně o vizuálním obsahu a stories, Facebook je dnes spíše mediální platformou. Samozřejmě se snaží, aby jeho uživatelé sdíleli svoje soukromé věci, ale Instagram v tomto ohledu určitě vyhrává.

A jak ze srovnání s Instagramem vychází YouTube? Je YouTube také spíše pro starší?

Ne, YouTube je televize pro mladé. Aktuálně YouTube pokrývá skoro celou populaci od 15 do 24 let. Z Česka se podle mých informací na YouTube nachází 5,2 milionu uživatelů.

Zaregistrovaných, nebo aktivních?

Jde o unikátní uživatele, kteří přistupují na český YouTube z České republiky.

Od kolika odběratelů je uživatel relevantní jako tvůrce v rámci českého YouTube?

Podle pravidel YouTube může tvůrce svůj obsah monetizovat, pokud získá minimálně tisíc odběratelů, kteří vykážou čtyři tisíce hodin sledování za posledních dvanáct měsíců.

Co primárně požadují značky?

Jejich požadavky se liší případ od případu. Některé značky chtějí jednorázovou kampaň a influencera, který se do ní hodí. Primární je samozřejmě cíl kampaně, proto pokud požadují velký zásah, přemýšlíme, jakého použít influencera, který s jejich tématem pracuje. Ale přicházejí i značky, které chtějí dlouhodobou spolupráci a chtějí si vychovat vlastního youtubera. Ten nemusí mít až tak velký zásah, primární je pro ně navázat spolupráci na dlouhodobé bázi. Může se jednat i o mikroinfluencera, který nemá tolik fanoušků, ale spojí se s danou značkou a vtiskne jí potřebný obsah.

Třeba za vámi přijde generální ředitel, že jeho synek pořád něco kutí na YouTube, ať ho nějak zapojíte?

Spíš přijde pan generální s požadavkem, aby jeho značka začala vytvářet nějaký obsah pro YouTube nebo Instagram. A potřebují někoho, kdo ho bude tvořit. I z hlediska nákladů a efektivnosti je zapojení mikroinfluencera kolikrát výhodnější než platit velkého influencera se značným počtem fanoušků. A to je právě naše práce, propojit značky i s menšími influencery na základě témat, která potřebuje daná značka komunikovat.

Kolik reálně existuje českých influencerů?

V České republice jich jsou stovky. Samozřejmě těch velkých, se stotisícovými zásahy, jsou spíše desítky než stovky, ale tvůrců jako takových jsou stovky. Jako většího influencera už vnímám toho, kdo postuje obrázky na Instagram, má instagramový účet a na něm přes třicet tisíc sledujících.

Kolik z nich je schopných se o sebe postarat a kolik se upíše agentuře?

My nemáme s influencery exkluzivní smlouvu ani nebudujeme nějaké jejich portfolio. Naše přidaná hodnota je v tom, že pro značku vybíráme takové influencery, kteří se jim hodí do jejich příběhu. Ale sleduji trend, že stále více větších influencerů má svého manažera nebo je zastupuje nějaká agentura. Nechávají se zastupovat i proto, že už nezvládají administrativní záležitosti, které navázání spolupráce předcházejí.

S kým spolupracujete?

Třeba s Kovym, ale i s Leošem Marešem nebo Gábinou Koukalovou. Ta sice není klasická influencerka, ale spíše celebrita s jistým vlivem na sociálních sítích. Spolupracujeme i s modelkou Jitkou Nováčkovou, která se dnes profiluje spíše jako influencerka na Instagramu a youtuberka než jako modelka. A také třeba s GogoManem jako opravdovým youtuberem, který na YouTube vyrostl. Jedná se opravdu o širokou škálu jmen celebrit, zpěváků, influencerů nebo třeba sportovců.

YouTube hodně žije různými konflikty a pseudokonflikty mezi jednotlivými tvůrci. Platí i v tomto případě okřídlené rčení, že negativní reklama je lepší než žádná reklama?

Když spolupracujeme se značkou, tak se ji rozhodně nesnažíme vést k jakkoli negativní komunikaci.

Setkala jste se s takovým požadavkem?

Nesetkala. A podobné návrhy bych stejně odmítla. Pokud by nás značka oslovila, že chce spolupracovat s Mike je pán, protože má dobrá čísla, já takovou spolupráci odmítnu. Mám vlastní kontakty, které mi důvěřují a spolupracují se mnou i proto, že jsou si jistí, jak problematice rozumím. Nechci a nepotřebuji referenci, že jsem dělala pro značku požadující spolupráci s youtubery jako Mike je pán nebo TV Twix.


Andreu můžete potkat již tento čtvrtek na Klubovém večeru WebTop100. Seznámí vás s cennými informacemi o tom, kdy není dobré spolupracovat s influencery.

Celý rozhovor si můžete přečíst na webu Lupa.cz.

Partneři TUESDAY Business Network

  • Produkce