Program

Program

Program si také můžete stáhnout v přehledné tabulce, kde prezentace najdete seřazené podle času: program NMI v tabulce

Velký sál - Digitalizace člověka

9:15 - 10:00

Zkreslení člověka pomocí digitalizace

Převádět do digitální podoby cokoli není jen tak. Vždy hrozí ztráta a zkreslení informace, vždy je potřeba postupovat opatrně s plnou znalostí věci. To platí pro záznam zvuku stejně jako pro skenování starých knih. Když digitalizujeme člověka — a ten obrat může mít mnoho různých významů — je v sázce víc. Proto je na místě ještě více obezřetnosti. Nesetkáváme se s ní často, Zkreslujeme si tak obrázek jednotlivců i celé společnosti a riskujeme vážné škody. Nahrazujeme sami sebe karikaturou, což by nemuselo nutně vadit, kdybychom si toho byli vědomi; což ale často nejsme.

Petr Koubský Petr Koubský

stálý spolupracovník

TUESDAY Business Network

Petr Koubský

Vystudoval VŠCHT v Praze. Pracoval jako programátor, v letech 1990 – 2007 byl odborným novinářem zaměřeným na IT. Řídil časopisy Softwarové noviny a Inside. Od roku 2008 působí jako analytik a konzultant na volné noze. Externě přednáší na katedře informačních technologií pražské Vysoké školy ekonomické. Mezi jeho odborné zájmy patří sociologie a ekonomie informatiky, bezpečnost a mobilní technologie.

10:00 - 10:30

COFFEÉ BREAK

10:30 - 10:55

Co se stane, když se techno-bajky potkají s manažerským mozkem

Na příkladu reklamního průmysly chci ukázat, jak postupně a plíživě i banální technologie (digitální fotografie, e-mail, tablety) změnily celé odvětví. Které pohříchu na většinu z toho nereaguje.

Peter Lelovič Peter Lelovič

Konzultant marketingových komunikací

CONCEPT 42

Peter Lelovič

Mgr. Peter Lelovič je magistrem psychologie masových komunikací a reklamy. Svou kariéru začal těsně po revoluci v reklamním průmyslu. Prošel všemi stupni tvorby reklamy – od textaře až po řízení mezinárodní agentury. Začal klasickými médii, ale již v druhé polovině devadesátých let se začal profesně zabývat internetem. Posledních 8 let působí jako konzultant v marketingu a v oblasti User Experience.

11:00 - 11:25

Rozpoznávání řeči

Naším nejpřirozenějším komunikačním prostředkem je řeč. Pro hledání na internetu na počítačích a mobilech přesto nejčatěji používáme klávesnici. Hlavním důvodem je, že se přes více jak třicet let intenzivního vývoje ropoznávání řeči nepodřílo vytvořit spolehlivé uživatelské rozhranní. Díky nedávným objevům nových algoritmům se dosáhlo podstatného snížení chybovosti rozpoznávačů a zdá se, že se řeč konečně stane jedním z komunikačních kanálů. V přednášce se zmíním o technologiích a okolnostech, které vedly k tomuto posuvu a na něktrých aplikacích ukážu současné a budoucí trendy vývoje.

Jan Šedivý Jan Šedivý

ČVUT CIIRC

Jan Šedivý

Jan Šedivý v současnosti pracuje na ČVUT CIIRC a vyučuje předměty Vývoj internetových aplikací a Big Data Technologies. Vede skupinu doktorandů a studentů, která pracuje v oblasti machine learning. V letech 1992 – 2000 pracoval v IBM, T. J. Watson Research, NY, v USA. Od roku 2000 do roku 2008 pracoval jako manažer výzkumné skupiny v IBM ČR. V letech 2008 – 2010 byl manažerem vývojářů v Googlu ve Švýcarsku. V průběhu své praxe vedl mnoho projektů v oblasti rozpoznávání řeči, internetových aplikací, mobilních aplikací, návrhu uživatelských rozhranní atd. Účastnil se několika evropských projektů a sám jeden vedl. Je autorem 19 amerických patentů a řady publikací.

11:30 - 11:55

Jak můžeme lidem pomoci nalézat kvalitní obsah v době přebytku informací?

Objem informací na internetu se za poslední dva roky téměř zdvojnásobil. Jen na YouTube uživatelé každou minutou nahrávají 100 hodin videa. Na blogovací platformě Tumblr je publikováno ohromujících 113.6 miliónů příspěvků denně. Jak můžeme lidem pomoci nalézat kvalitní obsah na internetu v době přebytku informací? Jiří Jeřábek ukáže, jak v BBC Research & Development využívají technologické prototypy k lepšímu pochopení uživatelů a jak navrhují nové služby pro uživatele, jejichž potřeby a chování se s rozvojem mobilního internetu, IPTV a on demad služeb mění.

Jiří Jeřábek Jiří Jeřábek

Interaction Designer

BBC Research & Development

Jiří Jeřábek

Jiří je interakční designer a specialista na Human-computer Interaction v BBC Research & Development, kde prototypuje nová média a technologie, umožňující uživatelům nalézat mediální obsah. V minulosti Jiří pracoval jako UX konzultant pro londýnskou pobočku agentury POSSIBLE, kde se zabýval návrhem digitálních produktů od rozhraní pro set-top boxy a chytré televize po mobilní aplikace a cloudové služby. Jiří vystudoval Human-computer Interaction na University College London a grafický design na Leeds Beckett University.

12:00 - 12:25

Démon digitální domácnosti aneb cookies jsou tak oldschool

Z domácností začínají proudit data, která zatím míjí veškeré marketingové agentury a dá-li bůh, nikdy se k nim nedostanou. Pojďme na chvíli rozjímat nad tím, co a jak v takových datech najdeme a jestli nemají vyšší důvod, než vám jen prodat další barvu kryjící šediny. Přednáška není vhodná pro lidi pracující v marketingu.

Patrick Zandl Patrick Zandl

Vedoucí projektu Turris

CZ.NIC, zájmové sdružení právnických osob

Patrick Zandl

Patrick Zandl v roce 1996 založil zpravodajský Mobil server, později rozjížděl internetovou televizi Stream.cz a šéfredaktoroval Lupu. Dnes je vedoucím projektu bezpečnostních routerů Turris v CZ.NIC. Zaměřuje se na mobilní komunikace a bezpečnost.

12:30 - 13:30

OBĚD

Velký sál - Marketing a inspirace

13:30 - 13:50

Setkávání v tekutém světě

Povídání o projektu Setkávání, který byl realizován pro společnost Microsoft. Dva lidé ve sdíleném prostoru, společná tvorba, mystifikace, příběh v příběhu, FB jako vyprávění. Setkávání v samotě tekutého světa.

Miloš Říha Miloš Říha

ředitel

Skautský institut A. B. Svojsíka

Miloš Říha

Studoval demografii na přírodovědecké fakultě a sociologii na filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Při studiích založil v roce 2006 spolu s několika architekty firmu Prostor Plus a zabýval se participativními principy ve strategickém plánování. V roce 2009 začal pracovat pro organizaci Junák, která s 50 000 členy patří mezi největší v ČR. Věnoval se tehdejší strategické prioritě organizace s názvem „Identita a sounáležitost“. V jejím rámci vznikla dlouhodobá strategie organizace do roku 2022 a celá řada dalších projektů. V současnosti je ředitelem Skautského institutu (www.skautskyinstitut.cz), který sídlí na Staroměstském náměstí v Praze. Je autorem sbírky básní Duše skladem (2011), románu Setkávání (2013) a knihy rozhovorů Skautské vize (2014).

13:55 - 14:15

Jak upozornit na oční poruchy pomocí Instagramu a jak přimět čtenáře nečmárat do knížek z knihovny

Tato dvě na první pohled nesourodá témata mají jedno společné. Velmi zajímavým způsobem na ně loni upozornily kampaně z dílny Ogilvy a pomohly tím tak trošku zlepšit svět. Kampaň pro Nadaci Leontinka prostřednictvím instagramového účtu ukazuje, že svět může být příliš světlý nebo třeba rozmazaný. Jestli se chcete na tuto přednášku připravit, zkuste hashtag #mymaocima. Druhá kampaň měla pokárat nezbedníky, kteří podtrhávají a dokreslují do knížek z knihoven místo toho, aby si koupili notes od Moleskine. Jestli se to povedlo? To se dozvíte na místě od Willa.

Will Rust Will Rust

Executive Creative Director

Ogilvy & Mather

Will Rust

Will Rust se v reklamním průmyslu ocitl z nutnosti poté, co byl vyhozen z McDonald’s v roce 1992. Vyměnil hamburgery za typografii a umělecké řízení (na radu svého táty) a vystřídal mnoho agentur než zjistil, že Ogilvy je to pravé místo pro něj. Od okamžiku, kdy se poprvé stal výkonným kreativním ředitelem, se každá agentura, kterou vedl, dostala na vrchol národních kreativních žebříčků a vyhrávala ceny agentur roku. V roce 2012 pomohl ukrajinské pobočce vyhrát cenu “Nejefektivnější evropská agentura” (v hodnocení podle Global Effie Indexu). Získal ocenění vyrobená z kovu, dřeva i papíru, na festivalu v Cannes, Clio, D & AD, OneShow, London International a vlastně i skoro všech ostatních. Nyní pracuje v Ogilvy Czech Republic, jedné z největších komunikačních skupin v Evropě, která je nejvíce oceňovanou agenturou v zemi. Miluje svou ženu, děti, kočku a hudbu. Ne nutně v tomto pořadí.

14:20 - 14:40

Heineken City Symphony

Ve světě tabulkových řešení a lidí následujících "best practice" vyniknou právě ty projekty, které se jim vymykají a porušují je. Na to, aby jste je mohli porušit, je musíte dokonale znát. Projekt Heineken City Symphony je ukázkou toho, kdy se klient a agentura rozhodnou z těchto hranic vystoupit.

Richard Gažo Richard Gažo

Brand Manager

HEINEKEN Česká republika

Richard Gažo

Richard Gažo je vystudovaný ekonom. Zkušenosti získal v reklamních agenturách Ogilvy Action a JWT Praha, kde pronikl do oblasti marketingové komunikace a pracoval na rozvoji značek portfolia Nestlé, Mazda a také British American Tobacco. Richard od roku 2011 působí ve společnosti Heineken, kde na pozici Brand Manager začal s intenzivní produktovou a komunikační podporou značky Heineken na českém trhu.

Jan Jelínek Jan Jelínek

Group Creative Director McCann Prague

McCANN-ERICKSON PRAGUE

Jan Jelínek

Jan za 12 let v reklamě našel mnoho způsobů, jak se reklama nedělá. Vedle toho se mu ale povedlo stát za několika kampaněmi, které obletěly celý svět. Nyní v McCannu pokračuje v hledání nových cest jak komunikovat v době, kdy 400 miliónů lidí si reklamu blokuje.

14:45 - 15:05

Jak cihla a helma měnily fotografování v Čechách

Situace na začátku byla černočerná: klesající prodeje, klesající segment, vysoká konkurence. O rok a půl později se do Prahy sjíždějí marketéři z celé Evropy, aby mohli převzít nastolenou linku komunikace. Příběh jedné cihly a helmy je příběhem odvahy klienta čelit nepříznivé situaci šíleným nápadem.

Jan Jelínek Jan Jelínek

Group Creative Director McCann Prague

McCANN-ERICKSON PRAGUE

Jan Jelínek

Jan za 12 let v reklamě našel mnoho způsobů, jak se reklama nedělá. Vedle toho se mu ale povedlo stát za několika kampaněmi, které obletěly celý svět. Nyní v McCannu pokračuje v hledání nových cest jak komunikovat v době, kdy 400 miliónů lidí si reklamu blokuje.

15:05 - 15:30

COFFEÉ BREAK

15:30 - 15:50

„Subkulturní“ kampaně pro Milku

Loňská kampaň „Troufni si na jemnost“ pro Milku si pozornost rozhodně zaslouží. Byla založena na zapojení subkultur a alternativních životních stylů jako jsou například motorkáři, rapeři, fotbaloví fanoušci nebo pankáči. Povedlo se rozpoutat diskusi v komunitních fórech a pracovat s opinion leadery a kampaň dokonce získala první místo v kategorii kampaní na soutěži European Excellence Awards (EEA).

Rostislav Starý Rostislav Starý

partner

Konektor Social

Rostislav Starý

Absolvent sociologie, novinář a posléze PRista. Osciluje mezi public relations v PR.Konektoru, obsahovým marketingem v Konektor Social a influencer marketingem v The Hive. Nejvíc ho ale baví všechny disciplíny propojovat. Za integrované kampaně obdržely týmy pod jeho vedením řadu českých i zahraničních ocenění.

15:55 - 16:15

Digitalizace člověka v Las Vegas: Novinky z Veletrhu International CES 2015

Místo filosofování nad dopady pronikání moderních technologií až pod kůži člověka se podíváme na konkrétní produkty. Některé z nich mohou zabránit předčasnému umírání, jiné usnadňují život a další dělají lidem díru do peněženek. A někdy všechno dohromady.

Otakar Schön Otakar Schön

Editor

Economia

Otakar Schön

Otakar se věnuje informačním technologiím jako novinář posledních 18 let. Zběhl ze studií ÚISKu i žurnalistiky na FFUK, a místo toho si jako správný příslušník generace odkojené prvními "písíčky" udělal ze zábavy zaměstnání. Před příchodem do Hospodářských novin působil ve Světě Namodro a Živě.cz/Computeru, vyzkoušel si i práci copywritera v PR agentuře. Vedle toho deset let přispíval do herních médií jako je Level a Bonusweb.

16:20 - 16:40

Automatická detekce emocí v textu

Objem nestrukturovaných dat stále roste, rozvoj Webu 2.0 přináší množství textů generovaných samotnými uživateli Internetu. Jejich příspěvky nezřídka obsahují subjektivní názory, emoce, hodnocení… K čemu a jak můžeme tato data použít? Je možné emoce v textu spolehlivě strojově třídit? Příspěvek z oblasti sentiment analysis představí metody a úspěchy automatické extrakce emocí z textu s důrazem na česká data a aplikace pro byznys.

Kateřina Veselovská Kateřina Veselovská

doktorandka ÚFAL

Ataccama

Kateřina Veselovská

Kateřina je doktorandkou Ústavu formální a aplikované lingvistiky MFF UK, kde dokončuje dizertaci na téma analýza sentimentu. Vyučuje lingvistické aplikace na UK v Praze a UP v Olomouci. Dlouhodobě se zabývá možnostmi automatického zpracovávání emocí v rámci psané i mluvené řeči a textovou analytikou obecně, aktuálně v doméně velkých dat v rámci big datového týmu společnosti Ataccama. Kromě aplikovaných věd se věnuje také divadelní kritice a podílí se na organizaci festivalu českého jazyka Šrámkova Sobotka.

16:45 - 17:15

Marketing crowdwritingu

Hluboké poučení bolestně vydobyté při nepromyšlené propagaci náhodně vzniklé knihy napsané několika desítkami autorů, které vám k ničemu nebude, protože Mé dětství v socialismu je jenom jedno. Ale prodalo se ho za pár týdnů skoro pět tisíc kousků, na charitu vydělalo skoro čtvrt milionu korun a dozvěděl se o něm i ten, kdo nechtěl. A nic to nestálo. Teda, skoro nic. Náhoda? Není nic lepšího!

Ján Simkanič Ján Simkanič

CEO

Internet Info

Ján Simkanič

Je výkonným ředitelem společnosti Internet Info, v níž působí již od roku 2001. Vystudoval ekonomii a překladatelství na FF UK Praha. Příležitostně se věnuje moderování (např. vyhlášení ankety Křišťálová Lupa) a publicistice (blog Simindr.cz). V současné době je předsedou Výkonné rady SPIR.

Sál č. 200 - Data a technologie

10:00 - 10:30

COFFEÉ BREAK

10:30 - 10:55

Internet věcí a jeho potenciální bezpečnostní rizika

Zažíváme boom v oblasti připojení různorodých zařízení k internetu. Od televize, přes kartáčky na zuby, až po vložky do bot a již v počátcích vidíme bezpečnostní nedostatky těchto platforem. Jaké kroky by vývojáři měli pro zlepšení situace dělat? A co pro svoji bezpečnost mohu udělat jako jednotlivec?

Filip Chytrý Filip Chytrý

Virus analyst

AVAST Software

Filip Chytrý

Filip vystudoval aplikovanou kybernetiku v Hradci Králové. Škola mu dala dobrý základ k práci Malware analytika ve společnosti Avast. Od roku 2009 pracuje na analýze malwaru a zakládá vlastní firmu zabývající se bezpečnostním poradenstvím. Jeho hlavním cílem je informovat veřejnost o rizikách užívání internetu a pomoci předcházet či minimalizovat případné škody. „Většina lidí tuší, co je může postihnout a jaká jsou rizika, ale nikdo nedělá nic aktivně pro to, aby je minimalizoval. Domácnosti, menší až středně velké firmy bohužel ve většině případů vůbec neřeší prevenci.“

11:00 - 11:25

SEO pro mobilní zařízení aneb vaše nalezitelnost v mobilu

Nalezitelnost v mobilních zařízeních na App Store nebo Google Play Store a zejména v mobilech se zapnutou GPS v ČR zatím skoro nikdo neřeší, ale v zahraničí je to velké téma. Rád bych účastníkům New Media Inspiration umožnil být napřed před konkurencí a nastavit jejich projekt správně už nyní a ne až tento trend dorazí k nám naplno.

Pavel Ungr Pavel Ungr

SEO konzultant

Pavel Ungr

Pavel Ungr

Pavel Ungr se aktivně SEO a internetu obecně věnuje již od roku 2004. Z Et netery v roce 2009 nastoupil přímo do společnosti Ataxo a následně i H1.cz, kde pracoval jako SEO konzultant. Od roku 2014 pomáhá svým klientům jako nezávislý konzultant. Baví ho experimenty ve stylu práce Randyho Fishkina z Mozu a propaguje SEO jako tvorbu zajímavého a kvalitního obsahového webu.

11:30 - 11:55

Big data ve světě financí (aneb skóring pomocí několika tisíc dat)

Každý, kdo používá počítač nebo smartphone s připojením k internetu zanechává svými online aktivitami stopy. Ať už jde o běžné surfování, nákupy v e-shopech, finanční transakce nebo využití sociálních sítí. Z těchto otisků lze sestavit složitou mozaiku, která vypovídá i o tom, zda je daný uživatel schopný splácet půjčku nebo mu lze bez obav poskytnout jiný finanční produkt. Algoritmus zohledňuje 15 000 datových bodů a neustále se vyvíjí podle toho, jak se mění chování lidí na internetu. Díky big data technologii tak lze nyní ohodnotit bonitu a poskytnout finanční služby i lidem v zemích, kde banky nejsou schopny obsloužit nadpoloviční většinu populace (na příkladu Mexika, Peru nebo Dominikánské republiky). Jak může otisk lidské stopy na internetu ovlivnit schválení či zamítnutí půjčky? Jak lze díky big data poskytovat finanční služby novým způsobem, který je pro tradiční banky nemožný?

Jakub Škrabánek Jakub Škrabánek

Výkonný ředitel české pobočky

Kreditech Holding

Jakub Škrabánek

"Je výkonným ředitelem české pobočky společnosti Kreditech Holding. Ta se specializuje na vývoj big data technologie v oblasti financí. Vizí zakladatelů Kreditechu je vytvořit digitální bankovnictví budoucnosti založené na algoritmech a automatizovaných procesech. Jakub začínal v hamburské firmě v roce 2012 jako stážista, následně se stal regionálním manažerem pro Českou republiku a letos otevřel první kancelář v Praze. Technologie a online svět ho baví také ve volném čase a rád si o nich povídá při oficiálních příležitostech i u piva."

12:00 - 12:25

Neviditelné technologie, aneb kontext v nás i kolem nás

V uplynulých pěti letech došlo k výraznému posunu v oblasti penetrace chytrých telefonů. V některých zemích podíl smartphones přesahuje dokonce 70% (v ČR je to zhruba 40%). Chytré telefony se rovněž stávají jakýmsi “centrem aplikací”, které mají jejich majitelé vždy při ruce. Tyto a rovněž jiné aktuální trendy, jako je například trend “Internetu věcí”, v důsledku umožňují vznik nového typu služeb a aplikací, které dříve nebyly prakticky realizovatelné - například tzv. “context-aware” aplikace. Chytrý telefon doposud přes všechny své možnosti plně nerozumí kontextu svého uživatele - a to jak kontextu vnitřnímu (zdraví, nálada, příslušnost do sociální kategorie, …), který je typicky měřen senzory umístěnými na různých wearables nebo definován službami, které uživatel používá, tak kontextu vnějšímu (kde se uživatel nachází, jaké jsou v okolí podmínky, kdo je s ním, ...), který je dnes typicky reprezentovaný pomocí tzv. beacons (nejvýraznější představitel beacons je techologie iBeacon společnosti Apple) nebo odvozen na základě senzorů na mobilním zařízení. Přitom je to právě kontext uživatele, který z velké části určuje to, co bude uživatel v následujicích momentech dělat a jak se bude rozhodovat. Oblast “contextual computing” přináší nové možnosti pro marketing, platby, automatizaci rutinních činností, navigaci, zdravotnictví, cestování, a spoustu dalších oblastí lidské činnosti. Rovněž však představuje nemalé výzvy v oblasti návrhu nových služeb, návrhu uživatelské zkušenosti, překonávání uživatelských návyků, či třeba bezpečnosti a ochrany soukromí.

Petr Dvořák Petr Dvořák

CEO

Lime - HighTech Solutions

Petr Dvořák

Petr Dvořák je CEO společnosti Lime HighTech Solutions a vedoucím inovačního inkubátoru mobilní divize společnosti Avast. Před nástupem do těchto pozic byl Petr partnerem a konzultantem mobilních technologií ve společnosti Inmite, která se zaměřovala na vývoj mobilních aplikací pro přední české banky, světové automobilky, telefonní operátory a mediální domy, a kterou společnost Avast v červenci 2014 koupila a přetvořila v divizi Avast Mobile. Před příchodem do Inmite pracoval Petr dva roky na produktu NetBeans ve společnosti Sun Microsystems. Petr vystudoval softwarové inženýrství na Karlově Univerzitě v Praze.

12:30 - 13:30

OBĚD

13:30 - 13:50

Quantified Self for dummies

Chcete začít měřit a analyzovat vlastní život? Třeba zjistit, kolik kroků uděláte cestou do práce, jak často se v noci budíte, nebo kolik jste (ne)snědli ovoce za minulý týden? Na to všechno už máme šikovné mini-přístroje a aplikace. Příspěvek vám poskytne základní vhled do otázek kvantifikování vlastního života a poradí vám, jak si vybrat ty nejlepší pomocníky, kde je koupit, na kolik vás přijdou a jak je používat. Pozor! Možná po něm dostanete chuť své výsledky sdílet s přáteli nebo vlastně s nimi spíš soutěžit. Ranní sprint na autobus i den strávený obíháním úřadů může být o hodně zábavnější.

Jakub Fiala Jakub Fiala

Tajemník online i v terénu

Studia nových médií FF UK

Jakub Fiala

Jakub je absolventem oboru Studia nových médií (@stunome) Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, kde již šestým rokem působí jako tajemník, lektor a nejnověji i jako doktorand. Po zkušenostech s CSR, projekty firemního dobrovolnictví a koordinaci vývoje platformy pro párování pracovních nabídek s nezaměstnanými skrze sémantická data (@damepraci), se jeho odborný zájem přesunul k oblasti #quantifiedself, #wearables a #bigdata, která je i rámcem jeho dizertačního projektu. Beznadějný new media lover a #fitbit addict.

13:55 - 14:15

Chytré hodinky: Proč si pustit operační systém k tělu?

Wearables jsou nový trend, který do malých objektů denní potřeby vdechl život a dal jim operační systém. Vyžaduje také zvláštní přístup k UX i programování. Android Wear způsobil novou konkurenční bitvu mezi výrobci osobní elektroniky a vtáhnul do ní výrobce hodinek i sportovního vybavení. Umožní firmám dostat se k nám až moc blízko nebo na všem vydělává zákazník? Apple Watch přichází v době, kdy jeho konkurence představila již třetí generaci chytrých hodinek. Jaký vliv budou mít wearables na soužití lidí a běžnou komunikaci?

Lubo Smid Lubo Smid

Spoluzakladatel a COO

STRV

Lubo Smid

Lubo Smid je spoluzakladatelem a COO českého vývojářské společnosti STRV, která vyvíjí aplikace výhradně pro US trh. Lubo má v STRV na starosti koordinaci růstových aktivit této progresivní společnosti. Před STRV Lubo Smid působil jako freelance webový vývojář a studoval na zahraničních univerzitách v anglickém Coventry a na americké Norwich University. Jeho alma mater je však Univerzita Hradec Králové.

Aktuálně dělí svůj čas mezi pobočky STRV, které jsou v Praze, Los Angeles, San Franciscu a New Yorku. V poslední době nejvíce času tráví v pražských kancelářích, kde se nachází všichni vyvojáři a designéři, kteří pro americké startupy připravují mobilní a webové aplikace. Mezi jeho záliby, kromě nových technologií a startupů, patří crossfit a běh. Lubo se snaží vytěžit maximum ze svého života a drží ze hesla “living on the edge”.

14:20 - 14:40

Úskalí nových technologií ve vztahu ke zdraví

Práce zdravotnického personálu s odbornými informacemi je často nedostatečná, využívání nositelné elektroniky pacienty provází často nízká znalost interpretace takto získaných dat a doporučení z oblasti informační vědy naopak opomíjejí technické limity získávání medicínských dat či nezohledňují realitu českého zdravotnictví. S pojmy kvalita dat, kvalita informací a zdravotní gramotnost se v České republice pracuje výjimečně a aktivity v oblasti péče o zdraví jsou roztříštěné bez snahy vést společný dialog. Na konci celého řetězce je vždy pacient, kterému tato situace neprospívá. Cílem prezentace je vést návštěvníky konference k zamyšlení nad prací s daty a informacemi, které mohou ovlivnit jejich vlastní zdraví nebo zdraví jejich klientů. Oblast medicínských dat, hnutí Quantified Self a nové technologie budou nahlíženy ne pohledem optimistického očekávání kopírující mediální prohlášení firem, ale z pohledu kritického zamyšlení nad principy metod, technickými limity, přesností sběru dat a jejich interpretací. Na konkrétních příkladech budou ukázána rizika odborných rozhodnutí provedených na základě neúplných informací a možnosti, které se nabízejí pro řešení. Doplněním pak budou konkrétní zahraniční projekty a aktivity perspektivní v blízké budoucnosti, jakými jsou např. principy integrované do WikiProject Medicine.

Tomáš Pruša Tomáš Pruša

Odborný pracovník, pedagog (PřF a LF MU)

MASARYKOVA UNIVERZITA

Tomáš Pruša

Tomáš pracuje v Centru pro výzkum toxických látek v prostředí (PřF MU) v týmu, který dlouhodobě sleduje determinanty lidského zdraví. Přednáší na Lékařské fakultě MU a v Kabinetu informačních studií a knihovnictví FF MU. Oblastí jeho zájmu jsou nutriční epidemiologie, úloha nových médií v oblasti péče o zdraví a kvalita a přístupnost informací ve zdravotnictví. Výsledky své práce prezentoval např. na konferenci Medicine 2.0 v Bostonu, Londýně či na Hawaji. Je také jediným přednášejícím na lékařských fakultách v ČR přednášející v českém znakovém jazyce a dnes zajišťuje adaptaci prvního neslyšícího studenta na UTB ve Zlíně.

14:45 - 15:05

Potřeba průkazné informatiky

Žijeme v době celkové digitalizace svého okolí, kdy z kriminalistického a forenzního pohledu můžeme říci, že jsou v prostředí ICT zanechávány prokazatelné stopy. Jejich integrita, obsažnost, životnost a další atributy jsou dány subjektivními vlivy, jako například konkrétním řízením informatiky, aplikatibilitou řešení a použitých technologií, zákonných norem a podobně. Příspěvek má za úkol upozornit na problematiku nízkého povědomí a implementace takových postupů, které by měly zajistit v dostatečné míře podklady pro vlastní i externí vyšetřování. Autor vychází z praktických zkušeností z domovních prohlídek a prohlídek jiných prostor a pozemků, soudních procesů, atp., kdy upozorňuje na možné riziko nepřipravenosti v této oblasti.

Radek Beneš Radek Beneš

Soudní znalec ICT

Radek Beneš

Radek Beneš

Soudní znalec v oborech Kriminalistika (bezpečnost a ochrana dat, počítačová kriminalita), Kybernetika (technické a programové vybavení, bezpečnost informačních systémů a ochrana dat), Ekonomika - ceny a odhady (software, produkty a služby informačních technologií). Majitel společnosti Bezpečný e-mail s.r.o., kde se věnuje vývoji a problematice nejen bezpečné komunikace, ale i zvýšení standardů elektronické komunikace. Jako nezávislý ICT specialista, softwarový inženýr, certifikovaný specialista ochrany osobních údajů, interní auditor ISMS dle ISO 27001 a jako bývalý vedoucí vývoje internetových projektů ve společnosti WEBin Limited, poskytuje konzultace ve svém oborovém zaměření. Dále jako člen trestního senátu 47T vykonává funkci přísedící při Městském soudu v Praze, kde se specializuje na trestní řízení s prvky ICT.

15:05 - 15:30

COFFEÉ BREAK

15:30 - 15:50

"Oživujeme příběhy: digitalizace mumií v Hrdličkově muzeu člověka".

Muzea fungují jako ochranitelé naší paměti, minulosti, kontinuity. Jejich úkolem je pomocí uchovávání hmotných i nehmotných (digitálních) dokladů o člověku propojovat současnost s minulostí a nastavovat zrcadlo našim životům. V Hrdličkově muzeu člověka PřF UK právě probíhá projekt zaměřený na tři egyptské mumie, které jsou od r. 1927 součásti sbírky. Vedle analýzy DNA a tkání je součástí projektu i antropologicko-umělecká rekonstrukce jejich obličejů. Technologie nám pomáhají přijít na to, jaký byl mezi třemi mumiemi příbuzenský vztah, jak a proč zemřeli. Zkrátka oživit příběh starý 3000 let.

Nina Seyčková Nina Seyčková

Doktorandka ÚISK

Hrdličkovo muzeum PřF UK

Nina Seyčková

Nina Seyčková je absolventkou Studií nových médií na FF UK, kde pokračuje v doktorském studiu. Jejím tématem je propojování muzeí, nových médií a vzdělávání. Soustavně se snaží nacházet cesty, jak nová média a jejich principy na různých úrovních zapojit do chodu muzea. Stojí za projektem multimediální výstavy v Muzeu Fráni Šrámka v Sobotce, který byl její magisterskou prací. V současnosti své nápady uplatňuje v Hrdličkově muzeu člověka na Přírodovědecké fakultě UK, kde se podílí na přípravě nové stálé expozice

15:55 - 16:15

Interaktivní památník přeživších holocaustu - jak na podobné projekty?

Digitální technologie mají obrovský potenciál pro prezentaci široké škály informací v interaktivní formě. Prezentace představí nové imerzivní technologie a jejich možné využití v prezentaci kulturního dědictví: interaktivní videomapping, mobilní technologie a vzdělávací hry apod. Michaela také představí proces vývoje interaktivního památníku pro oběti a přeživší holocaustu a také geolokační vzdělávací hry pro mobilní telefony, na zámku Veltrusy.

Michaela Buchtová Michaela Buchtová

Spoluzakladatelka, projektová manažerka

M77

Michaela Buchtová

Michaela Buchtová pracuje jako odborný asistent na Univerzitě Karlově v Praze, Studiích nových medií. Vzděláním sociolog a andragog, v loňské roce obhájila disertační práci na téma edukačních digitálních her a simulací. V roce 2009 spoluzaložila neziskovou organizaci M77, kde rozvíjí projekty stimulující využití digitálních médií v oblasti vzdělávání a umění.

16:20 - 16:40

Malach: zpracování audiovizuálního archivu svědectví přeživších holocaustu

USC Shoah Foundation Visual History Archive je sbírka téměř 52 000 videonahrávek rozhovorů s přeživšími holocaustu. Více než 100 000 hodin svědectví natočených v 57 zemích a 34 jazycích tvoří největší archiv svého druhu na světě. Nahrávky jsou katalogizované, indexované a digitalizované. Příspěvek seznámí posluchače se vznikem archivu, jeho zpracováním a několika výzkumnými projekty, které vedly ke zpřístupnění tohoto unikátního zdroje informací široké veřejnosti.

Pavel Pecina Pavel Pecina

odborný asistent, ÚFAL MFF UK

Univerzita Karlova v Praze, Matematicko-fyzikální fakulta

Pavel Pecina

Odborný asistent na Ústavu formální a aplikované lingvistiky na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Zabývá se strojovým překladem, vyhledáváním informací, zpracováním multimodálních dat. Jako student absolvoval několik zahraničních vědeckých stáží, v letech 2010-2012 pracoval jako post-doc na Dublin City University v Irsku. Podílí se na řešení několika výzkumných projektů, publikuje, pracuje se studenty.

Sál č. 300 - Původní výzkum

12:30 - 13:30

OBĚD

13:30 - 13:50

Československo 38-89: Design a implementace hry o soudobých dějinách

Je možné používat počítačové hry a simulace ve výuce na školách? Jaké jsou jejich výhody a nevýhody oproti běžné výuce? S jakými výzvami se musí jejich vývojáři vypořádat? A co nám o jejich skutečné efektivitě říkají data? Přednáška představí projekt Československo 38-89, výukovou simulaci o soudobých dějinách, na jejímž vývoji se podílela Filozofická fakulta a Matematicko-fyzikální fakulta UK a Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. Probereme zejména problémy a výzvy, které přinesl vývoj simulace a její využití na školách, a výsledky její evaluace žáky a učiteli. Přednáška uvede posluchače do oboru digital game-based learning (výuka pomocí počítačových her) a kriticky zhodnotí výsledky současných empirických výzkumů o efektivitě výukových her a simulací. Projekt Československo 38-89 byl nominován do finále prestižní mezinárodní soutěže „2014 Serious Games Showcase & Challenge“, kde soupeřil o první místo se simulacemi vytvořenými MIT a americkou armádou.

Vít Šisler Vít Šisler

odborný asistent

Studia nových médií FF UK

Vít Šisler

Vít Šisler je odborný asistent na Studiích nových médií na Filozofické fakultě UK. Ve svém výzkumu se věnuje informačním a komunikačním technologiím na Blízkém východě a výukovým hrám a simulacím. V letech 2008 - 2009 absolvoval na Fulbrightově stipendiu vědeckou stáž na Nortwestern University v Chicagu. Vít je vedoucím projektu a hlavním designerem výukové simulace Československo 38-89.

13:55 - 14:10

GIF art: Od grafického formátu až po etablované umění

Prezentace bude vycházet z Aliny magisterské práce. Ta se věnuje novému uměleckému směru, který je znám pod termínem GIF art. Tato forma umění stojí na základech grafického formátu Graphics interchange format, který byl definován vývojářskou firmou CompuServe na konci 80. let. Ale od doby definování standardu do současnosti se proměnily jednoduché několika bitové animace vytvořené pomocí speciálních softwarů do rozsáhlého souboru praktik, kam spadá i rozličná umělecká aktivita. Cílem této práce je tedy popsat, co přinesl onen formát GIF do oblasti nejen umění nových médií, ale i jakým způsobem pozměňuje či navazuje na předchozí mediální a umělecké formy – fotografie, pohyblivý obraz (film, video atd.), grafický design a to především skrze teorii remediace podle J. Davida Boltera a Richarda A. Grusina. Budeme nahlížet na GIF art jako na plnohodnotnou uměleckou formu skrze principy institucionální teorie umění dle George Dickieho a procesy světa umění Arthura Danta. Práce se zaměřuje na stanovení konzistentní estetiky praktikované formátem GIF, na jejichž základě se dále pokusíme vytvořit typologii GIF artových děl. V neposlední řadě je cílem práce definovat vztah, vlastnosti, charakteristické rysy GIF artové tvorby na základech pojmů a teorií nových médií jakými jsou kyberprostor, expanded cinema, postprodukce, narativita, remix... Také se budeme věnovat i vztahu GIF artu s příbuznými uměleckými směry jakými jsou net art, generative art a software art, čímž jej ukotvíme ještě více do vývojových

Alina Matějová Alina Matějová

Filozofická fakulta MU

Alina Matějová

Od loňského roku je Alina absolventkou oboru Teorie interaktivních médií na Masarykově univerzitě, kde nadále pokračuje v doktorandském studiu Teorie a dějiny vědy. Zajímá se především o aktuální trendy novomediálního umění, které kreativně využívají možnosti Internetu a nebo navazují na graffiti a street art. Vedle studia se aktivně věnuje grafickému designu a je spoluorganizátorkou tanečního festivalu Project .S.O.U.L..

14:15 - 14:30

(Jaký) má sběr dat o sobě smysl?

Sbírat o sobě data je nejen čím dál snazší, ale také čím dál dostupnější. Trh nás zavaluje všerůznými wereables, pro smartphony existuje nepřeberné množství aplikací. Stačí si jen vybrat, co chceme měřit a začít. Ale co s nimi potom? Většina uživatelů se bohuže spokojí s tím, že data má. Pochlubí se, pokýve nad nimi hlavou. Není to ale málo? Nabízí se spousta možností, co s naměřenými daty dělat, a komunita Quantified self ukazuje, že výsledky mohou být opravdu zajímavé. Data mohou dávat smysl, pokud jim ho sami dáme. Dokonce se dá říci, že mají právě takový smysl, jaký jim dáme. Není právě tady zakopaný pes? Skutečně jsou vlastní nasbíraná data kvantifikovaným odrazem reality – a má tudíž smysl se jejich sběrem a analýzou zabývat? Podívejme se pravdě do očí.

Soňa Príborská Soňa Príborská

sociální média MU

MASARYKOVA UNIVERZITA

Soňa Príborská

Soňa aktuálně studuje magisterský program Informační studia a knihovnictví v Brně, kde obhájila bakalářskou práci věnovanou tématu Quantified self a nyní zpracovává diplomovou práci na téma selftrackingu. Pracuje na tiskovém odboru Masarykovy univerzity kde se stará o univerzitní sociální sítě.

14:35 - 14:50

Otevřená věda - vědecká (r)evoluce

Na západ od nás čím dál tím častěji diskutované téma, mezi českými vědci je však otevřená věda (open science) stále spíše neurčitý pojem. Příspěvek se pokusí představit teoretické poznatky ze stejnojmenné diplomové práce a zároveň roztočíme "kolo štěstěny", abychom si mohli ukázat, jak vidí budoucnost tohoto fenoménu knihovníci, vědci, studenti a další aktéři druhé vědecké (r)evoluce.

Tereza Simandlová Tereza Simandlová

Univerzita Karlova v Praze, Matematicko-fyzikální fakulta

Tereza Simandlová

Tereza se motá kolem sociálních sítí Univerzity Karlovy a vzdělávání/komunikace v neziskové organizaci Lékořice. Původem knihovník, nově převlečená za absolventku Studií nových médií FF UK, která ukončila diplomovou prací na srdcové téma. Pátým rokem se vměšuje mezi OAktivisty a věří, že když se chce, všechno jde.

14:55 - 15:10

Jsou děti ze sociálně znevýhodněného prostředí na internetu v bezpečí?

Dnešní děti se narodily do digitálního světa. Rozumí mu často lépe, než jejich rodiče. I přesto se tyto děti stávají oběťmi útoků skrze internet, prostředí, které by jim mělo být tak blízké a známé. Některé základní školy na situaci reagují a do výuky zařazují téma internetové bezpečnosti. Jak jsou na tom ale se znalostmi a dovednostmi děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, které jsou typické nižší docházkou a horším prospěchem ve škole?

Lucie Bauerová Lucie Bauerová

Web Content Manager

Ušetřeno.cz

Lucie Bauerová

Lucie se od dob studií na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity zajímá o vzdělávání. Několik let pak doučovala pražské děti ze sociálně znevýhodněného prostředí v rámci programu společnosti Člověk v tísni. Její další cestu poznamenala Studia nových médií na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kde ji oslovilo nejen téma internetové bezpečnosti, ale i online marketingu nebo sociálních sítí. Těm se věnovala dál v H1.cz, a nyní v Ušetřeno.cz nebo neziskové organizaci SIRIRI.

15:05 - 15:30

COFFEÉ BREAK

Sál č. 300 - Workshop

15:30 - 17:00

Machine learning v azure

Jan Pospíšil Jan Pospíšil

Senior Technology (Technical) Evangelist

MICROSOFT

Jan Pospíšil

Senior Technical Evangelist ve společnosti Microsoftu zodpovědný za osvětu a podporu vývoje pomocí .NET, Azure a MS platforem. Aktivně působí jako vývojář, architekt a konzultant na velkých komerčních projektech a svoje praktické zkušenosti předává dál formou workshopů a školení.

Sál č. 301 - Workshopy

12:30 - 13:30

OBĚD

13:30 - 15:05

Domácí kutilství s Fitbitem

(workshop je omezen počtem 20 účastníků)

Josef Šlerka Josef Šlerka

Nadační fond nezávislé žurnalistiky

Josef Šlerka

Josef je zběhlý divadelník, vystudovaný estetik, doktorand informační vědy, působil jako vedoucí výzkumu společnosti Socialbakers. Vede Studia nových médií na Univerzitě Karlově a od srpna i Nadační fond nezávislé žurnalistiky. Všechny jeho zájmy se protínají v jednom bodě: symbolické analýze. Způsob, jak člověk žije symboly a jak tento svět analyzovat, mapuje jak ve svých sémiotických textech, tak ve vývoji analytických nástrojů. V současnosti se proto věnuje především strojové analýze přirozeného jazyka a nejrůznějším aspektům nejen sociálních médií.

15:05 - 15:30

COFFEÉ BREAK

15:30 - 17:05

Domácí kutilství s Fitbitem

(workshop je omezen počtem 20 účastníků)

Josef Šlerka Josef Šlerka

Nadační fond nezávislé žurnalistiky

Josef Šlerka

Josef je zběhlý divadelník, vystudovaný estetik, doktorand informační vědy, působil jako vedoucí výzkumu společnosti Socialbakers. Vede Studia nových médií na Univerzitě Karlově a od srpna i Nadační fond nezávislé žurnalistiky. Všechny jeho zájmy se protínají v jednom bodě: symbolické analýze. Způsob, jak člověk žije symboly a jak tento svět analyzovat, mapuje jak ve svých sémiotických textech, tak ve vývoji analytických nástrojů. V současnosti se proto věnuje především strojové analýze přirozeného jazyka a nejrůznějším aspektům nejen sociálních médií.